TantAugusta

Vårtecken

Publicerad 2008-04-19 20:54:51 i Allmänt,

I snålblåsten ser jag ett och annat vårtecken urskiljas. Blå blommor i mängder, troligen sådda, i parken när jag går till Friskis vid Ringen. Jag vet inte vad de heter, men jag brukar kalla det mesta Streptokarpus. För pelargoner vet jag hur de ser ut. Bland dessa vackra blomsteransamlingar, kan man se en och annan överförfriskad finne. I sann Ferdinand-anda ligger de med näsan i rabatten - troligen inte av samma anledning som tjuren med stort F, men lika övertygande. Om att det läge de intagit för tillfället är det lämpligaste.
Ett tydligt vårtecken. Just igår hade de till och med konsert, för några hade med sig gitarrerna - tränade Vårvindar Friska? På en parkbänk lite längre bort satt tre killar i 18-årsåldern som hade börjat träna, annat, såg under luggen  längtansfullt (deras blick kan tänkas tolkas på fler sätt?) bort mot de stora grabbarna. 

image33


Själv var jag på väg på spinning. Hurtig tant med stadig blick och ful ryggsäck går fort genom park.

Efter att ha lämnat några deciliter svett på laminatgolvet i lokalen, gick jag hem för en snabb middag - och sen på puben med väninna. En ovanligt trevlig kväll når vi träffade ovanligt trevliga människor - det vill säga några okända som man kunde ha trevligt med en längre stund.
Jag hamnade i en en diskussion, eller om det var en reflektion om varför det så sällan är bråk på konserter - och då tog min samtalspartner i ämnet death metal som exempel - men nästan alltid är det på fotbollsmatcher.

En stor anledning kanske kan vara att det vid fotbollsmatcher ju är två om saken, som tävlar, som vill vinna, som vill ha nya miljonkontrakt för att de gör så stora saker för världen med sin läderpåse. Faktum är att det gör de också - för alldeles för många barn, unga människor, överlever bara på grund av den lilla drömmen att en dag kunna betyda något på en fotbollsplan, för att man ska kunna blunda för det. Men höga summor rör det sig om - och en viss del kanske kunde gå direkt till dessa barn?

Och på rockkonserten är det kanske bara en kamp mellan Keith och Mick om vem som ska överleva den här turnén? Vem ramlar ihop först? Vems rullator för först punktering? Inte för att det skulle ge så höga odds, det är väl rätt lätt att räkna ut - men konstigare saker har ju i och för sig hänt.

image34 Här kunde man skriva: Personen på bilden har inget samband med texten. Det har den ju iof. Faktum är, att jag sökte på "berusad" på Eniro bildsök - och då kom den här bilden upp. Kolla får du se!

Men, i den nya grönskan kanske det inte är så dumt att fundera över saken - varför krigas det så mycket kring fotbollen? Varför ligger fulla finnar ( jag tror att det var det för att de pratade finska) i en blomsterplantering i en park i Sverige? (Och ser ut att ha gjort det ofta och länge.) Varför sitter unga killar på parkbänken med dålig sprit  istället för att vara på rockkonsert?

Och varför blir jag bakis på en och en halv öl?

Kommentarer

Postat av: Zophie

Publicerad 2008-04-23 07:06:12

Gratulerar till erbjudandet, mor min berättade. Jo jo, fint ska det vara :)

Postat av: Tant

Publicerad 2008-04-23 16:58:31

Värdet på Tanten stiger med åren... ;)

Postat av: Juno

Publicerad 2008-05-02 22:00:21

Hej Tant,

Blomman heter Skilla om den är helt blå. Är den lite vit i mitten heter den typ Skogsstjärna, eller var det spriten som heter så?! Äh, något ditåt i alla fall. Den är nog inte sådd, det är en lök som sprider sig själv.

Trevligt att hitta lite bekantingar på bloggen =)

/Hälsningar en f.d. kund, gemensam bekant och stundom besservisser =)

Postat av: Tant

Publicerad 2008-05-05 19:16:08

Hej pa dej!
Snart ett ar sen nu, om jag inte misstar mig...trevligt var det i alla fall!
Ar fortfarande pa Mallis, darav den konstiga skriften. Tack for blomtips, nu kan jag fler ;)

Postat av: Juno

Publicerad 2008-05-06 20:50:54

Åh, Mallis semester...barnet och jag var just hos m & c på lite semester. Det var också trevligt men kanske inte riktigt samma drag på stan =)

Skriv mer, jag blir en frekvent besökare!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela