TantAugusta

Kåt, glad och tacksam!

Publicerad 2008-08-11 21:00:51 i Allmänt,

Det är inte bara som det verkar, att jag gillar cykling. Utan, det är verkligen så. Det betyder att jag tänker mycket på det, på hur jag ska kunna göra det mer och framförallt bättre. En lite vriden och kanske smått negativ verkan av det är att jag, som många andra med samma hobby, har blivit beroende av en viss blogg som finns på en viss cykelkubb på nätet.

Det är såklart inte negativt, det är supertrevligt och man lär sig mycket. Men ibland undrar man över hur frisk man är som måste läsa varje dag. Ibland är det inte så väldigt intressant, precis som de blogginlägg jag själv kommer med ibland och som jag bara måste berätta för de andra på klubben.

Andra gånger engagerar ett inlägg mer för att det är så trist och dumt än ett som är logiskt eller humoristiskt. Som till exempel huruvida det var rätt av svenska pressen att skriva superlativer om vår kära cyklande Emma Johansson. Som tur är tyckte de flesta ungefär såhär att: Strunta i om pressen skriver upp det lite, så länge som cykling (och då i synnerhet damcykling) får så mycket uppmärksamhet! Det är väl bara bra och jättekul?!

Jag tycker lika och struntade i att kommentera.

Men, så såg jag ett av svaren i bloggen - och fick livmoderframfall och sprickor på revbenen. För en av dem som svarade tyckte att ; Äntligen har vi fått en på toppen som är både lättsam och glad. Ursäkta, men vad har det med saken att göra? Har hon gjort sig mer förtjänt av medaljen för att hon är lättsam och glad? Och vilken topp menas egentligen? Damcykeltoppen? Den största vi har haft förutom Emma på senare tid är väl Susanne Ljungskog, och då skulle hon alltså inte vara lika mycket värd sina framgångar för att hon inte är så glad och lättsam? Eller tyckte vederbörande att Charlotte Kalla, Carolina Klüft , Sanna Kallur, Magdalena Forsberg eller kanske Renata Chlumska är riktiga surskallar, om det är någon annan topp som menas?

Jag känner varken Emma eller Susanne, så jag vet inte hur de är personligen. Medan han som skrev detta kanske gör det. Vad jag däremot vet är att bägge är väldigt duktiga cyklister som jobbar hårt för sina framgångar. Och jag hoppas verkligen att bägge fullständigt struntar i om de blir beskrivna som glada och lättsamma, eller som något annat lika oväsentligt för den delen, i ett OS-sammanhang.

Suck.



(Och förklaring för dig som missat den - ur Filmen Omaka par med Peter Dalles numera klassiska replik, kommer den  förkortade titeln på det här inlägget.)

Kommentarer

Postat av: Sånger från nedre botten

Publicerad 2008-08-11 22:24:21

Han kanske tänkte på Surholm och Tråkfrölander?

Postat av: Sånger från nedre botten

Publicerad 2008-08-11 22:24:57

Han kanske tänkte på Surholm och Tråkfrölander?

Postat av: B

Publicerad 2008-08-11 23:28:51

I det kalla långa motvindslandet halvvägs upp på nordkalotten är det liksom lite viktigt att vara 'folkkär', vilket är ett fullständigt perverst epitet vissa artfränder vill limma fast på människor i sin omgivning,...men människor med benhård integritet som följer sitt eget hjärta och hjärna (vad vi andra än tycker om deras stolleprov) blir sällan 'folkkära', personligen är jag dessa hjältar evigt tacksam, de inspirerar! De finns överallt, inom idrott, arbetsliv,kultur, politik etc...Vill härmed slå ett slag för de glada fantastiska och inte ett j..la dugg lättsamma;-)

Postat av: Sånger från nedre botten

Publicerad 2008-08-12 09:03:48

På åttiotalet fanns det en rätt ok svensk skidåkare vid namn Wassberg, han var riktigt lättsam och glad han. Svarade på alla frågor med ett stort leende:



- Åk själv då om du tror det är så jävla lätt.



Vore kul om Ljungskog (eller vilken idrottare som helst)svarade på samma sätt när nån journalist om och om igen vill få reda varför det inte blev guld.



Men till själva sakfrågan, visst har du rätt; tjejer förväntas vara "glada och lättsamma" (om de samtidigt måste vara kåta är jag dock inte helt säker på), medan grabbarna kommer undan med vilken attityd som helst.

Postat av: Zophie

Publicerad 2008-08-12 14:47:52

Ungefär som när "politiker saknar humor" för att de råkar ta det här med att vårda landet på allvar. Och du kan ju bara gissa vad jag tycker om det här med ständiga krav på att vara folkär och svennigt lagom för att passa in i mallen för den perfekta idrottaren :)

Postat av: Tant

Publicerad 2008-08-12 20:04:34

Ja, alla - visst är det rent förbannat!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela