TantAugusta

TdD - del 2

Publicerad 2008-08-06 18:34:23 i Allmänt,

Dagen efter min första "etapp" kände jag mig lite seg och trött. Cyklingen var inte så farlig förutom väder och skräck för trafiken, men jag skyllde själv på all stress och för lite sömn innan. Men jag gav mig iväg till den blivande bruden och fixade hår, gick på bröllop med fd arbetskamrater och allt gick bra. Alla som skulle det sa ja och alla som borde hålla truten gjorde det både i kyrkan och under middagen. Inga pinsamma tal alltså och jag njöt av att kunna äta ohejdat av en fantastisk bröllopstårta. Däremot så var jag förstås återhållsam med dryckesvaror och gick och la mig tidigt. Präktig tant.



Avfärden gick  kl.11 från Öregrund till Sandviken där min Faster och Farbror bor. Jag behövde inte starta så tidigt eftersom jag räknat ut att dagens etapp skulle bli ca 11,5 mil. Det skulle visa sig bli mer då Gävle kommun har följt de södra kommunernas exempel vad gäller besparingar, men det var ändå bara fråga om ett par mil så det blev en lättsam cykling. Vädret var jättebra, lagom varmt och inte så mycket vind - optimalt.

På vägen mellan Öregrund och Östhammar möter jag resans andra LVGcyklist. Och viken cykel! Jag kände mig som kusinen från landet i jämförelse, vet inte vad det var för det hann jag inte se, men han hälsade i alla fall och vackert var det!  Den första jag mötte var på samma väg på kvällen när jag kom till Öregrund och han hälsade också. Vad kul det är och vad det betyder mycket!

Mellan Östhammar och Gävle på väg 76 möter jag ett gäng cyklister från en klubb men hinner inte se vilken, ingen av dem hälsar, inte ens en knyck på nacken och jag tänker att de är tråkiga. Förstår de inte vilken järnlady jag är? Hm. Skit i dem, hoja vidare! Snart kommer jag till avtagsvägen till Lövsta Bruk som jag har hört talas om så mycket av en väninna vars släkt bodde där. Jag bestämmer mig för att svänga in och titta eftersom jag knappast kommer till de här breddgraderna i en nära framtid. Jag blir inte besviken - det är så häftigt och vackert, som en liten stad med så organiserade gator och en herrgård som är som ett litet slott. Det visar sig att det just den dagen är en 1700-talsdag, så jag hittar några operasångare "från den tiden" som tycker att min cykel är en väldigt konstig farkost.

            (Ja, bilen är också från 1700-talet...)


Senare fikar jag på gamla Läkarvillan som är ett Bed&Breakfast, jättemysig trädgård och väldigt gott fika. Rekommenderar ett besök!




Jag fortsätter mot Gävle och cyklingen är så kul, det går fort och benen bara går runt runt. Det är inte så intressanta omgivningar när jag kommer en bit på väg, men det gör inget eftersom det går fort. Jag tänker att jag kommer vara framme tidigt hos min Farbror och ser fram emot att träffa dem och förstås middag! Jag struntar i lunch och äter lite medhavd energibar på cykeln i farten.

Men så kommer jag till Gävle.

Hedrad andra plats var det alltså. Här hittar jag ett gäng 17-åriga killar och frågar efter vägen till Sandviken. Oj, det är långt säger de. Jaha, säger jag, men viket håll ska jag cykla? De vet inte riktigt (Sandviken ligger ca 2 mil från Gävle, hur är det ställt med geografilektionerna egentligen?) men tror att jag måste tillbaka in i Gävle. På en gångbro hittar jag en stilig man som visar hur jag kan cykla runt ett bostadsområde. När jag gjort det kommer jag till en mack där jag frågar några till, kommer vidare förbi en kyrkogård och in på en mindre väg vid sidan av motorvägen. Rätt väg känns det som. 

Efter att ha cyklat genom några små mysiga byar kommer jag till en korsning där det står Mackmyra på ena skylten, på den andra Bäck eller nåt i den stilen. Wiskyälskare som jag är har jag förstås lust att cykla den första, men får rådet av lokala bybor att ta den andra genom skogen. Plötsligt känns det som om jag vore hemma i Dorotea redan. Min Farbror ska möta mig med sin EU-moppe men vi missar varandra eftersom vi inte känner igen varandra med hjälmarna på, så jag hamnar i Sandviken och får vänta in honom som kört nästan till Gävle vid det laget.

Dagens etapp blev 13.19 mil på 5.45 tim med det låååånga fikastoppet i Lövsta Bruk inräknat.

Hemma hos dem väntade dusch och en härlig middag, potatisgratäng och rostbiff som var helt underbart. Mina kusiner var också hemma så det blev en mysig "släktträff" och det är inte så ofta vi ses så vi hade en del att prata om. Vi gick också ner till min kusin Fredriks lägenhet och hälsade på ormen och lyssnade på Death metal eftersom han sjunger i ett band. Hm, förstår inte hur de får till rösten på det sättet och är väl ingen fan av den musikstilen - men imponerad över det han kan. 
                                                                                                

Dagen efter började min resa mot nästa delmål Ljusdal, och hela familjen vinkade av.

Kommentarer

Postat av: B

Publicerad 2008-08-07 08:35:07

det ante mig att Gavloe skulle vara en utmaning på två hjul! Har tyvärr mer än en gång snurrat runt i den byn, på för mig obegripliga 'ringleder' i bil, aldrig riktigt varit säker på om jag varit på väg till eller från 'mitt mål' för dagen....

Postat av: Sånger från nedre botten

Publicerad 2008-08-07 09:31:02

"Alla som skulle det sa ja och alla som borde hålla truten gjorde det både i kyrkan och under middagen." :-))) Anar jag att du var lite orolig för att det inte skulle bli så?

Postat av: Tant

Publicerad 2008-08-07 09:41:45

B - Skönt att höra att det inte bara är Tants förvirring som snurrar runt!



Sånger - Ska jag vara riktigt ärlig hade jag väl hoppats på åtminstone en liten fadäs...elaking som jag är ;) Eller är det avundsjukan...





Postat av: Sånger från nedre botten

Publicerad 2008-08-08 09:00:23

Aha, jag läste det som om du hade hoppats på att nån jobbig typ skulle hålla käft och mot all förmodan gjorde det också. Men du har rätt, kalas med fadäser och små skandaler är oftast roligast. Åtminstone efteråt, för det är ju dem man minns.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela