TantAugusta

Julgröten

Publicerad 2008-12-13 15:17:13 i Allmänt,



Man kan väl säga att jag gått från att vara i Våga Vägra Jävla Jul till att faktiskt tycka att det kommer bli lite mysigt ändå. Jag menar, jag vill ju träffa mina nära och kära. Jag vill träffa vänner, kanske se snö och jag vill gå på julotta. Det sista har jag nästan alltid gjort och det är skönt. Kanske vore ännu skönare om jag vore en riktig "troende" men jag går ändå. Frid vare över oss.

Men jag kände ett litet styng av VVJJ när jag handlade till min gröt och glöggafton ikväll.  För nu är de riktigt igång, julmonstren! Armbågarna är vassare än någonsin och blicken...kan mörda. Jag försöker le, för ingen spottar i ett leende ansikte - står det i mitt kinesiska horoskop nästan varje dag i City Stockholm. Har jag förresten nämnt att jag är född i drakens tecken?

Men julmonstren har inte en aning om vad det här med julen egentligen handlar om och vem kan klandra dem för det. Det var längesen någon brydde sig särskilt mycket om det, ungefär 2009 år sedan kanske? Det var ju då de kom på idén med julklappar. Själv har jag till råga på allt råkat ut för en inflammation i nacken men som tur var hittade jag några gamla piller jag fått av pappa (som han fått på recept - arvegods) för några år sedan och de verkar funka. Träningen blir såklart lidande och de kilon som måste bort innan all cykling nästa vår blir fler och fler.  Nacken plus att jag helst inte beger mig ut i det kaos som råder i butiker just nu gör ändå lusten att le betydligt mindre. Jag gör mitt bästa med ansiktsmusklerna i alla fall och jag ler riktigt brett över alla som i hetsen och stressen troligen redan funderar på skilsmässa på nyåret. Skadeglädjen är den enda sanna glädjen sägs det. 

Men vid hemkomsten låg det i min shoppingkasse: julskinka, risgryn, kanel, apelsiner, After-eights, julknäcke, vört, pepparkakor, dadlar, nejlikor....helt galet! Man blir som förryckt! Humor är det, och jag är hemma igen utan att ha en endaste blåtira!

Kommentarer

Postat av: väninnan i norr

Publicerad 2008-12-13 18:29:19

Tant spar väl lite plats i magen o lite stjärnglans i ögonen till vår "julfrulle"-tradition?

Postat av: Tant

Publicerad 2008-12-13 18:39:04

Kommer altid finnas plats och glans för den frukosten! :)

Postat av: Martin

Publicerad 2008-12-14 12:17:29

Julotta, ja da får det bli i Borgafjäll isåfall om man inte ska sitta i soffan och uppleva den via tv.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela