TantAugusta

Önskelista

Publicerad 2008-12-20 09:41:03 i Allmänt,

Högst upp på den är pengar. Jag har svårt att se en lösning på mina finasiella utsvävningar på nyåret.  Det är faktiskt så att jag inte på nåt sätt har slösat. Klädkontot är minimalt, jag har mycket som kan användas i garderoben. Iof så köpte jag två par trosor och tre par strumpbyxor haromdagen, men om ni skulle sett de jag slängde så skulle ni undra varför jag väntat så länge. Men jag brukar tänka, det som inte syns - finns inte. 

Skattmasen ska för fjärde året i rad ha extra slantar av mig och den buffert som skulle kunna finnas annars, finns inte. Jag är helt med på att skatt ska betalas, jag vill ha pension och jag vill att alla ska kunna få en vettigt sjukvård osv. Jag har bara lite svårt att förstå den dubbelbeskattning man drabbas av som småföretagare. Tröttsamt är det och det känns som ett litet straff för att man jobbat över 50 tim i veckan. Men problemet ligger nog hos mig, jag är lite för ointresserad eller om ni vill - korkad - för att förstå.

Nåväl, om allt är som det ska så är det sista året jag ska spara till skatten för att sen kanske kunna lägga undan lite till ålderdomen.


Annars så är det ju det här med cykling då. Jag förstår att många tänker; vad sjutton ska hon med en till? Det är säkert inte så lätt att förstå för de som helst kör bil och använder cykeln i nödfall eller till och från en fest. Jag tänker själv ibland, om mig själv, att jag är en patetisk nördvarning som går omkring i blöjbyxor med färggrann tröja. Men jag behöver en vintercykel. Och när jag väl sitter på den kommer jag att känna mig som allt annat än patetisk. För jag vet planerna och jag vet vilken mental och fysisk styrka det kommer ge.

Det är och tydligen förblir det som ger mig mest energi. Allt handlar om det. Jag måste få nånstans ifrån och jag får det av cyklingen. Det ÄR lycka. De upplevelser jag har från cyklingen kan inte mäta sig med mycket annat, eftersom jag "bara" behöver min egen kraft att göra det. Jag behöver ingen bensin, ingen gas, ingen. Bara mig själv i en god form och lite käk och vatten. Några av upplevelserna har varit smärtsamma men lärorika. Aldrig onödiga.

Jag kommer fixa det här, den här gången också. Ensam är stark.

Kommentarer

Postat av: Juno

Publicerad 2008-12-21 10:57:51

lite galen är du nog i mina ögon, som väljer att cykla mitt i regnruskiga vintern. Jag tycker det är toppen att ha min lilla bil att kura i.



Bara tanken på mig själv trälandes runt på cykel med Joar på pakethållaren och Elsa i cykelkorgen, eller en kärra bakom kanske är bättre, är direkt skrattretande.



Men, rent ekonomiskt är det väl ypperligt. Min bil kostade också något att köpa en gång. Men sen kostar den varje gång jag använder den med, det gör inte en hoj.



Så, jonna på du! Det är starkt. Jag är inte avis men impad.



Vit jul på dig!

Postat av: Tant

Publicerad 2008-12-21 12:26:45

Har man två småttingar i den ålder dina är (och det kommer de vara till ca 18 år...) så kan man med all rätt försvara användingen av en liten bil. Du får nog hur mycket motion som helst av att springa efter dem? :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela