TantAugusta

Grön gubbe

Publicerad 2008-01-11 15:58:04 i Allmänt,

Läser vidare i min bok som jag skrev om igår. (men eftersom den texten är på vift nånstans i cyber så kan ni ju inte veta det. blogg.se, vad händer?) Boken är Göran Rosenbergs Plikten, profiten och konsten att vara människa. Och jag är just nu på kapitlet om Plikten. Han skriver om att det idag anses vara ett väldigt gammeldags och stelt utryck, och det får man nog hålla med om. Det är ju inte så ofta man hör någon under 35 (!) prata om plikt idag väl? Och det känns inte heller som om man har sin frihet om man måste göra saker av plikt. Han skriver också att det anses att eftersom människan av idag förstår sitt eget bästa så behövs inte plikter.
Det man förr gjorde av plikt gör man idag av egenintresse. Är det så? Förstår vi vårt eget bästa? I vårt egenintresse borde det ligga att vi ska ta oss över gatan helskinnade. Då kanske det hjälper att vänta på grön gubbe. Nej, jag vet (alltför väl) att det inte alltid är så - det finns idioter överallt. Och de kör bil, de cyklar, de går och de styr barnvagnar!


image6


När jag trycker på stolpen för att det ska slå om till Grön gubbe, känns det sällan bra om jag står där ensam. Det är en lättnad om det kommer nån fler. För jag tycker att det är lite bortkastat och stoppa trafiken bara för mig. Nej, det är inte miljön jag tänker på - fast det är ju en god tanke förstås. Nej, jag bara tycker att det är synd att det ska sitta flera irriterade bilförare och en del cyklister (de som orkat stanna alltså) och vänta på att Tant ska gå över gatan.

Är det av egenintresse som jag tänker så? Tror jag att de bilister som kör förbi, ovetande om att jag inte tryckt på knappen, för deras skull, är medvetna om det? Nej, naturligtvis inte. Knasboll är jag men inte totalt världsfrånvänd!Eller är det min plikt som god samhällsmedborgare som gör att jag tänker på andra? Ja, faktiskt så tror jag det, eftersom jag är skolad i den gamla världen - efter gamla värden. På gott och ont. Och dessutom  tränar jag i att inte stressa, så jag kan stå där en stund och filisofera. Och sådetså.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela