TantAugusta

Missonären

Publicerad 2008-06-19 22:35:57 i Allmänt,

Nej, jag ska inte gå och lägga mig med någon av mina sambos ikväll, till det är de lite för smutsiga, i mina nytvättade sängkläder. I morgon ska den ena med ut på en tur, efter det blir det kanske en liten dusch.  Både för mig och sambon.

Jag tänker däremot på lag-anda. Jag strötittade på fotbollen igår, det fick mig att sätta ordet gruppkänsla i halsen. Tanken med en grupp som ska arbeta tillsammans är väl just att de ska uppfatta sig själva som en grupp, som ett team. Jag fick aldrig den känslan igår när jag såg våra "hjältar" på TV. Nu är det väl inte så lätt att uppfatta känslor genom rutan och så många mil bort - men jag såg minspel och brist på annat spel.

Samma sak gäller i butiker, på restauranger, i arbetsgruppen, i en skolklass. Hur man än sliter för att förklara vikten av samarbete, respekt, tillit och ärlighet så verkar det vara så oerhört svårt att genomföra i praktiken. Ta vänskap till exempel. Samma sak händer där, brist på acceptans för olikheter och likaså brist på respekt för ett annorlunda förhållningssätt sätter vänskapen i gungning och små myror blir till elefanter.

Lösningen är att någon måste vara starkare, någon måste kämpa mer och ta första stegen. Men det räcker inte alltid till.
Har man otur kommer "stolhet och fördom", eller bara vanlig självupptagenhet och sätter käppen i hjulet. Och det vet ju en cyklist vad det betyder.

Så att missionera i detta ämne är ett kall, en livslång uppgift - och väldigt värdefull. Lagerbäck - jag ringer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela