TantAugusta

Mycket snack

Publicerad 2008-09-21 16:12:17 i Allmänt,

...och lite konstsim, drabbas jag av gång efter annan. Människor som lovar runt och håller tunt, gör att man gapar efter mycket men mister hela stycket. Men varför gråta över spilld mjölk, när man bara har haft modet att ha spänt bågen en gång till. Inte stått på ett ben utan vågat ta steg - som man återigen lär sig samma läxa av.

Men nu ska det bli ändring på torpet, för nu har  jag köpt en självhjälpsbok (till) och den ska ge svaren på varför man gör samma misstag flera gånger om.

Så, veckans boktips får bli:

(O)Logiskt, av Dan Ariely.



Kan inte recensera den än, har bara kommit till sidan 18.

Kommentarer

Postat av: Sånger från nedre botten

Publicerad 2008-09-21 18:26:01

"svaren på varför man gör samma misstag flera gånger om", vem ska annars göra om dem? Inom vetenskapen kallas det väl empirisk forskning, när du med ett stort antal försök kommer fram till ett resultat. Släng boken och ansök om forskningsbidrag!

Postat av: Tant

Publicerad 2008-09-21 18:59:40

Och var kommer då uttrycket "lära av sina misstag" in? Kvantitativ eller kvalitativ undersökning, tja, det är väl bara att välja. Jag har gjort bägge. Och har inte lust med flera helt enkelt.

Postat av: Anonym

Publicerad 2008-09-21 20:35:51

en av mina favorituppfinnare, Edison, han med lampan du vet, lär ha skissat på en bok i stil med: 1.200 försök att inte lyckas uppfinna glödlampan...dvs det är aldrig för sent att ge upp, men alltid för tidigt !

Cyklat idag, för att 'hedra' dem som jag inte kunde träffa på 'Roslagshösten'



/B

Postat av: Tant

Publicerad 2008-09-21 21:02:04

Det var hedrande! Jag har hedrat med spinning. Inomhus en dag som denna, inte riktigt friskt...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela