TantAugusta

Saffransbröd

Publicerad 2009-12-15 22:00:25 i Allmänt,


Jag köpte en saffranslängd i söndags, låtsades som jag skulle ha "främmande". Lustigt uttryck egentligen, främmande. Precis som man inte skulle känna dem som kommer på besök. Finfrämmande. Storfrämmande. Långväga främmande. Ungefär som en invandrare då väl? Och då är det ju bra att ha lite kaffebröd.

Sanningen var den att det var Lucia-dagen. Mamma skulle ha fyllt 70 år i söndags. Och ingen har någonsin bakat så goda saffransbröd som hon gjorde. Åren framöver kommer de bara bli godare och godare i minnet - så goda att jag inte har någon större lust att prova på att baka egna. Sen var det likörtopparna. Obeskrivligt goda, små vackra bakelser. En spritsad biskvibotten, spritsad smörkräm med smak av grön curacao och en klick mörk choklad på toppen. När kakfatet skulle fyllas och någon var tvungen att gå ner i källaren för att hämta mer, så var det flera av oss som erbjöd sig. Då kunde man passa på att stoppa en extra i munnen nere i källaren och som var uppäten innan man kom upp.

Minnen av Lucia. Minnen av jul. Vemod och längtan, glädje men saknad.

Jag åt en bit av den inköpta längden, men inte dövade den det som gjorde ont.

Kommentarer

Postat av: Åsa

Publicerad 2009-12-16 09:08:31

Jag har alltid undrat över ordet främmande också. Varför skulle man bjuda hem vilt främmande till sig? Använder inte det ordet.

Men saffran är gott.

Postat av: Birgitta

Publicerad 2009-12-16 09:32:45

Det kommer att bli en konstig jul för er. Det blir ju det när en familjemedlem saknas en sån helg när man varit tillsammans. Kommer du "hem"? Då kanske vi springer på varandra någonstans? Annars vet du kanske ungefär var vi bor? En mil från Dorotea mot Borgafjäll, vi bor vid den 13:e lyktstolpen, nere i skogen :) Kram!

Postat av: Tant

Publicerad 2009-12-16 21:13:05

B - Jag vet var ni bor, har varit där för en sisådär 100 år sen. Och ja, en mamma har en central position under julen. Konstigt var ordet.

Å - jag är glad att vi inte är främmande för varandra :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela