TantAugusta

Godel och Fulel

Publicerad 2009-01-15 22:43:34 i Allmänt,


 





Ikväll var jag på ett diskussionsforum kring ideella och etiska fonder. Anledningen till att jag var inbjuden var att jag skänkt och skänker pengar till Barncancerfonden, bland annat genom att jag gav till Ride of Hope i somras. Ride of Hope är ett cykellopp som går från Lund till Stockholm, totalt 9 sträckor. Varje sträcka kostar 200 kronor som går till just Barncancerfonden. Om hela summan går till fonden kan jag inte svara på, men de som jobbade som funktionärer gjorde det alltså ideellt. Själv kunde jag inte cykla eftersom det enda miljövänliga transportmedel som finns inte så gärna tar med cyklar och jag skulle alltså ha startat i Uppsala. SJ SJ, gamle vän?

Man kan förstås tycka att jag kunde ha cyklat till starten, men jag har ju ett liv utom cyklingen också. Trot eller ej.

Miljön var ett ämne vi såklart återkom till flera gånger under kvällen, som var mycket intressant och för mig utbildande. Inte bara för mig visade det sig, en av deltagarna var en riktig miljöprofet och kunde massor så vi var flera som fick till oss ny kunskap. Om bland annat Godel, som jag har som leverantör. Lasse Åbergs fel. Det såg bara så kul ut när han köpte tofflor på Georgssons i Dorotea anno 1982 (?). Brunrutiga med tofs på, men vad kunde man annars vänta av Stig-Helmer. Han blev i alla fall tidigt en idol för mig.

Av Godel kan man köpa el. Av två sorter. Godel och fulel. Den goda får man betala lite mer för, den är alltså miljövänlig. Den andra, som man faktiskt tror är god när man inte har kollat upp det noggrannare, är inget annat än fossilt bränsle som släpper ut mängder av koldioxid. Det Godel sedan gör är att skänka några slantar för att främja den riktiga goda elen. Typ; man bryter av armen på nån men ger den ett plåster. Så nu får jag lov att ringa Godel och tala om att jag vill byta samtidigt som jag också vill tala om att jag är irriterad över deras sätt att lura konsumenten i sin marknadsföring.

Under tiden jag har skrivit det här blogginlägget har jag använt mer energi än vad som går åt till en halv tvätt i tvättmaskin genom att ha googlat på Ride of Hope en gång. Vilken tur att jag inte har bil.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela