TantAugusta

IQ

Publicerad 2009-03-08 11:16:19 i Allmänt,

Förkortning av Internationella Qvinnodagen. Jag önskar att det vore en dag jag kände glädje och hopp men medias rapporteringar och även kvinnor i min omedelbara närhets öden gör att jag blir lite uppgiven. Men jag njuter lite av buketten lyxtulpaner som jag fått just för att jag är kvinna.




Vissa undersökningar visar att företag ledda av kvinnor som regel klarar sig bättre i kriser än de som är ledda av män och dessutom har högre lönsamhet. Men med statistik kan man visa så gott som vad som helst. Men att män generellt vågar ta större risker kanske inte bara är en myt. Jag vet inte. Vad jag däremot är fullt och heligt övertygad om är att om kvinnor haft större makt och inflytande skulle vi inte haft så mycket krig och elände som vi har i världen.

Starka kvinnor skrämmer. Inte minst de som orkar och vågar mer än väldigt många män samtidigt som de har kraft i ord och vågar visa känslor och delge tankar, goda som onda. Problemet stavas medvetenhet och empati. Ingen som inte har prövat sina kroppsliga och mentala gränser under svårare förhållanden än de man är van vid kan sätta sig till doms över den som faktiskt har det. Man kan inte förstå. Man kan inte känna och intellektuellt förstå hur man fungerar under stark press om man inte upplevt den. Inte ens ett tvillingpar reagerar och upplever likadant på samma händelse. Men om man har provat sin gränser så är man mera rustad att möta andra svårigheter och har dessutom en insikt få förunnat. Något som måste vara oerhört värdefullt i olika yrken, som t.ex läkaryrket eller andra där man har ett stort ansvar för andra människor.

Men, Grattis då, alla kvinnor. Vi får väl fortsätta tro på jämlikhet och att alla kvinnor får samma rätt som män ute i världen. Just nu hoppas jag mest av allt att tjejerna i Abbottabad i Pakistan får fortsätta gå i skolan utan att få syra i ansiktet eller riskera att få skolan bombad. Samtidigt hoppas jag att mina egna elever kommer under 20% frånvaro nästa månad.

Kommentarer

Postat av: Juno

Publicerad 2009-03-08 21:07:37

Förlåt mig nu, men...



- Kvinnor rackar ner på andra kvinnors klädsel, storlek, frisyr på fest. Det kanske får oss att känna oss finare själva. Männen, de tycker som regel alltid att vi ser fina ut.



- Det är oftare jag hör en kvinna säga "Hur kunde HON bli..." om en framgångsrik kvinna än jag hör en man säga det.



- Kvinnor rackar ner på andra kvinnors/mammors sätt att hand om sina barn, deras dagistider, deras vagnar och matvanor. Bara för att ge dåligt samvete eller döva sitt eget.



- Kvinnor kanske inte slår varandra på käften så ofta, men det snackas skit bakom ryggen och vi fryser ut varandra.



Jämlikhet, vem är det som måste öppna för det? Vi eller männen?

Postat av: Tant

Publicerad 2009-03-08 22:19:49

Juno - Jag håller med dig om allt du skriver. Män klappar varandras ryggar, kvinnor klappar också männens ryggar, men "sticker ofta kniven" i varandras. Då blir det som det blir. Men det finns många kulturer där kvinnorna stöttar varandra och ändå inte är jämlika mannen. Som jag ser det måste både män och kvinnor hjälpas åt för en förändring.

Postat av: Juno

Publicerad 2009-03-10 08:56:38

Ja! Vi gör det tillsammans. Vi byter däck på bilen själva. Och så låter vi männen vara pappalediga också, för det hör jag om många där mamman "minsann inte tänker låta honom". Helt galet.

Postat av: Miranda m fam

Publicerad 2009-03-11 13:06:02

Hoppas du kommer till påsk! Aron skulle nog bli överlycklig!



Sköt om dig! Varma kramar från oss i Högland

Postat av: Tant

Publicerad 2009-03-11 14:06:50

Tyvärr, det blir cykling på Mallorca under påsken. Men jag hade gärna varit påskkärring med Aron också!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela