TantAugusta

Att ta sig upp

Publicerad 2010-05-29 18:21:58 i Allmänt,




"Livet består inte bara av en massa förtretligheter. Det finns en massa rejält helvete också"

Dick

Lyckligtvis är det sällan eller aldrig som jag befinner mig i det senare tillståndet. I jämförelse med många andras problem eller livssituation så är mitt liv både givande och nästan löjligt problemfritt. Men det är ju det här med jämförelser. Det går liksom inte göra dem rättvisa. Minsta lilla som händer så kommer det någon annan och täpper till truten på mig med "spik i foten". Eller jag bara läser om det i DN. Som i morse när jag läste artikeln om den alldeles ofattbart ensamme och olycklige Mir Abbas Safari som tog livet av sig i den "förvaring" han varit inlåst i under 68 dagar. Perspektiv, får jag då. Men då blir alltså ändå andras olycka min lycka, eftersom det gör just det, sätter perspektiv. Jag tar mig upp snabbare, ur "gnällträsket", slutar lyssna inåt och kör på igen.

Så blir allt så kluvet igen; ska jag må bra av det eller ska jag må lite extra dåligt efterom jag drar fördelar av en så tragisk historia? Ska jag glädjas åt att jag kan tänka eller ska jag gråta lite extra åt denne mans öde?
Eller ska jag göra som jag ibland gör, och många med mig - och som Dick uttrycker med sin aforism; "Att blunda är ett vanligt synsätt" - bara borsta av mig, ta ett glas vin och undra om det är någon bra film på TV ikväll?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela