TantAugusta

Dagens Dick om trafiken

Publicerad 2010-05-03 22:24:49 i Allmänt,




                            


"Om folk var lite vänligare i trafiken behövde man inte åka omkring och vara förbannad jämt"


Fast jag blir sällan förbannad numer, det tjänar liksom inget till. Men det är otaliga incidenter varje dag på väg till och från jobbet. Jag provar på att cykla så mycket som möjligt i cykelbanan, har ju inte glömt närkontakten med Volvon före jul. Rycker till när en bil närmar sig hastigt och bromsar in från någon sidogata, litar inte på någon längre. I cykelbanan borde det väl rimligen vara säkrare, men det vete sjutton. Värst är andra cyklister, som trots att det finns bana även på andra sidan, ändå cyklar mot körriktning. Jag kan iof förstå det, det är ett fasligt irrande fram och tillbaka över och under vägbanan för att hamna rätt, när jag cyklar hem från jobbet. Farligast är tunnlarna under, där cyklister kommer på fel sida in - tar vänster i kurvan - och en kollision är hur nära som helst. Men det ska man inte låtsas om, utan likgiltigt slänga ett öga på varandra och susa vidare. Tröttsamt.

Sedan är det busshållplatserna. Bakom så gott som varje, där också cykelbanan går, ligger glassplitter. På hemväg idag plockade jag ut en stor skärva, men tack vare kvalitet på däcken och en portion tur så höll det hem.
Det står också ofta många människor runt en busshållplats, och eftersom vi ju gärna vill hålla lite avstång till varandra, så står de också i cykelbanan.

I den kan man också hitta skatebordåkare, ibland med iPod, ibland utan. Men oftast med. Barnvagnar, oftast med förare. Barn på trehjulingar, ibland med medresenär, ibland inte. Hundar, ibland med koppel, ibland utan. Människor. Ibland medvetna om cykelbanan, ibland inte. Soptunnor. Ibland med skräp, ibland utan.

Min slutsats har blivit att det i alla fall är tryggare ute i vägbanan. För hur galna bilisterna än är, så vill de inte döda. Och i vägbanan syns jag (om det inte är en morgon i november) och då följer bilisten trafikreglerna. Det gör de definitivt inte alltid om jag kommer i cykelbanan. Och jag följer också trafikeglerna, något som jag är medveten om att alla cyklister inte gör.

Men ändå, även om jag tar mitt ansvar, så finns det alltid någon annan mindre insiktsfull/uppmärksam som inte gör det. Och då krockar man.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela