TantAugusta

Sommarlov Del 1

Publicerad 2012-06-23 18:40:02 i Allmänt,




Bilden har för övrigt inget att göra med att jag tyckte
att det här var den trevligaste Vätterrundan hittills.



Jaja, Vätternrundan blev inte riktigt vad jag hade tänkt mig - men väldigt trevlig ändå. Många känslor rusade genom kroppen efter den sömnlösa natten/kvällen innan (och sömnlös är den alltid, konstigt att kan aldrig vänjer sig) när jag upptäckte att min cykel var alldeles ocyklig. Ekerhaveri på mina fina karbonhjul, de enda jag hade med. Efter en mycket lätt rull med det skeva hjulet till starten och lite besviket snack med mina för rundan klungkompisar, så fick jag parkera i mek-tältet med grabbarna där. Fyrtio minuter efter de andra kunde jag starta, och efter ytterligare en halvtimmes funderande så stack jag iväg - mot det tyngsta regnmoln jag sett på länge.

Rejält blöt blev jag, och det blev alla andra också. Tio mil av ihållande regn gör ingen lycklig. På något mirakulöst sätt så blev jag aldrig särskilt kall, men jag såg andra som fick lyftas av cykeln, som skakade så att kaffet i koppen sprutade som ur en champagneflaska, antalet som bröt uppnådde rekordsiffror. Det andra omtalade rekordet var snabbast runt Vättern, otroliga 6.37 av Bäckstedt och hans gäng som också trampade för Ride og Hope. Min tid brydde jag mig inte om eftersom jag redan vid start visste att sub 10 var uteslutet, jag ville bara trampa det jag orkade och kunde. Jag fick "åka med" en hel del klungor men sista 10 milen stod jag själv för det mesta av dragjobbet. Och jag hade väldigt roligt! Så det blev en riktigt bra Vätternrunda i alla fall - och plötsligt fick jag lust på fler. Underligt.

Många blev funderingarna på hur det fungerar i psyket på oss alla när det händer oförutsedda saker, när ovädret överraskar och man sätter sig själv närmast. Det enda man kan vara helt säker på, i alla lägen, är att man inte kan vara säker på någonting. Den enda man i det läget kan lita på, kanske inte till 100%, men i alla fall mest - är sig själv. Besluten man tar i dessa lägen är helt och hållet ens egna, sina egna att ta ansvar för - och ingen som inte just då är i samma blöta cykelskor kan verkligen förstå eller veta. Eller döma.

Kommentarer

Postat av: Åsa

Publicerad 2012-08-01 10:56:08

Nu vill vi faktiskt läsa del 2 snart! :)

Postat av: Tantaugusta

Publicerad 2012-08-01 10:58:26

Ja, det är ju verkligen på tiden! För det blir ju en del 3 också. Hm, ska fundera på det under cykelturen idag :-)

Tack för påminnelsen!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela