TantAugusta

Humor nåt annat datum?

Publicerad 2008-04-04 21:04:40 i Allmänt,

Jag lyckades ungå att bli lurad 1 april. Åtmnstone vad jag vet. Och  apropå detta datum som man ska luras på, och luras av -  Var kommer det ifrån? Sökte och fann att det var pga att man ändrade Nyåret från 25 mars till 1 januari, och då blir alltså 1 april oktaven. Det vill säga den åttonde dagen när festen "kulminerade och avslutades". Eftersom några gamla uvar vägrade acceptera detta nya datum - 1 januari - som möjligt partyanimalevent så blev de hånade, förlöjligade och skämtade med. På första april april.

En annan teori är/var att i Cerealia sprang lilla Proserpina ut på ängen och lekte, blev lurad ner i underjorden av Pluto och väl där så skrek hon så mamma Ceres också sprang ut, letade på ängen, men förgäves. På grund av detta kallades det alltså att hon ropade på göken eller på dummerjöns. April april. I Finland säger man bara: Aprilla, aprilla, oyö silliä, jou kuravettä päälle. Skönt med finska ord man förstår och då menar jag naturligtvis de första två...

Det betyder ungefär april, april, ät sill och drick lervatten. Hm. Finnar.

Men det roliga den här dagen var alltså en strof i en artikel i Stockholm City, en av de gratistidningar man "lusläser" under de 40 min det tar att komma på jobbet. (om man åker T-bana, vilket jag nu i det vackra vädret slutat med - cykel - äntligen!) Till saken, det står i artikeln som handlar om just aprilskämt;  " En dag om året tillåter sig journalisterna att fabulera fritt". Ordagrant. Visst är det kul? Och jag tror det räcker så för idag, kommentarer överflödiga. Jag vill bara tillägga att jag innerligt hoppas att dagens nya gymnasieelever har förstått att det kanske inte är första yrket de ska satsa på. Eller, om de vet att det är riktigt duktiga, utbilda er snabbt för sjutton, det är kris!

Kommentarer

Postat av: Zophie

Publicerad 2008-04-05 17:52:53

De bästa blogginläggen innehåller alltid kritik mot journalister :)

Postat av: Henrik

Publicerad 2008-04-08 19:52:01

hehe inte e det lätt.. men bitte nu kommer jag följa varje steg du tar.. =) hihia
suck ska till arbetsförmedlingen imorn o skriva in mig.. suck

Postat av: Tant

Publicerad 2008-04-08 22:11:13

Så följer jag dina! Och se till att få en bra chef...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela