TantAugusta

Gripsholm

Publicerad 2008-01-07 18:40:55 i Allmänt,

Jodå se, Tant har varit kulturell idag och besökt Gripsholm slott. En väldigt trevlig dag då jag fick guidening av en kär vän. Överhuvudtaget var det ett fantastiskt slott, och så många porträtt! Jättekul och intressant! Och det bästa av allt, min favvodrottning (en av dem) sägs spöka där... Så jag viskade: Hejsan Svejsan Hedvig, läget? Och hoppades att hon överförde lite överjordisk energi som svar. Jag somnade på tåget hem så det kanske har en viss fördröjning, överföringen?


                                                       image1
                Hedvig Eleonora 1636-1715

Men nog får man en lite historisk respekt, när man går omkring och ser 3Gurras gamla säng och får höra om det spektakel som utspelade sig varje kväll han skulle lägga sig. Då fick bara de allra närmaste högst stående vara med när han klädde av sig - och sen klädde på sig nattkläderna. Ja, han förresten, det var väl de andra som gjorde det. Men hur bar de sig åt när de skulle ha sex? Var tjänarna med då också? Kan inte låta bli att fundera över sådana saker... Men hans teater var otroligt fin, och lite kul att höra att han han låtit göra (obs! Rim) hål i taket på kupolen så att tjänstemännen kunde sitta där och se. Annars var det ju bara kungligheter och adel som fick komma in i själva teatern. Schysst!

När vi in i köket var det nästan så att man kunde höra kockorna och pigorna därinne. Och allt är ju verkligen så himla gammalt. Stackars amerikanare som inte har någon historia att tala om, tro fanken de är som de är.  Ingen gammal Gustav Vasa att luta sig tllbaka på. Och ingen Hedvig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela