TantAugusta

Avd. blind och döv

Publicerad 2008-07-01 23:17:41 i Allmänt,

Hemkommen från cyklingens förlovade land Danmark hamnar jag i
busstrejk i Stockholm. Positivt i många bemärkelser, dels för att busschaufförerna är värda en högre lön och ett bättre/säkrare arbetsklimat - men också för att alla som ska på jobbet rör på sig lite mer. Cyklar eller går ända till pendel eller T-bana. Förhoppningsvis upptäcker de att det är ganska skönt, väldigt uppiggande och att de tom. kanske tappar några hekton. Bra för landets ekonomi, inte minst pga. mindre sjukskrivningar.


Men det som talar emot det sista är gänget analfabeter och de som inte ens kan tyda symbolspråk. De har heller inte fått lära sig höger och vänster, något som den lokala polisen där jag kommer ifrån hade lektioner i på min skola när jag var 7 år. Det är längesen nu, men jag minns det fortfarande, och använder mig dagligen av denna kunskap. Men nu orsakar alltså det här dagligen incidenter som får åtminstone mitt hjärta att göra en trippel salto. Inte bara det, jag finner det en smula underligt att alla dessa verkar ha arbete. Eftersom de går samma tid, tidigt på morgonen, med ryggsäck eller datorväska, så får jag för mig att de har arbete. Vad kan man jobba med då? Det måste vara en spännande arbetsplats i vilket fall som helst.

Kul är det i fall att se alla dessa stackars vrak till cyklar som kämpar i motvinden, med gnisslande kedjor och skeva hjul. Däcken har hjälpligt med luft medan den vinglande ovana föraren plus alla omkring istället håller andan. Själv har jag lyckats undvika tre krascher idag, med ca en sekund till godo per förväntad men undvikt närkontakt med annan cyklist. Jag är alltså ganska nöjd ikväll, både jag och cykel är hemma helskinnade. Men nog sjutton längtar man till Norrland ibland. Och bussarna får gärna börja köra igen snart.

Kommentarer

Postat av: Bo

Publicerad 2008-07-02 12:35:17

tycker nästan det verkar spännande med allt som verkar hända i svallvågorna kring busstrejksupertankern (alldeles eget nytt ord, varsågod! ;-)) här uppe vet jag inte om det ens skulle bli vågskavalp, Stadsbussarna ställer in o alla 23 passagerare fick gå från Frösön in till stan...men visst, inte kul om de nymornade cykelhjältarna leker tempoetapp mitt i huvudstaden, kan ju bli hur tokigt som helst. Man skulle dessutom kunna tänka sig att de som inte kunde höger/vänster igår fortfarande lider av samma informationsbortfall även denna dag?

Hursom, trampa försiktigt då, med alla snurrputtar ute !



Solig o varm hälsning

Bo

Postat av: Tant

Publicerad 2008-07-02 18:09:10

Spännande är ordet! Jag trampar försiktigt där det behövs, är för rädd om hälsan för att utmana i Sthlmstrafiken...

Postat av: Juno

Publicerad 2008-07-03 10:57:23

när ska du köra tour de france?!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela