TantAugusta

Besegrad igen!

Publicerad 2008-06-15 22:03:09 i Allmänt,

Sjön alltså - Vättern. Ni som aldrig kan förstå, aldrig skulle komma på tanken - och dessutom tycker att vi som gör det - cyklar 30 mil runt en sjö i ett sträck, är idioter; Sluta läs här och gör nåt vettigare!  Jag har ingen plan på att försöka omvända någon.

 Förra året, hade ingen kamera i år...

Folkfesten runt arrangemanget måste upplevas för att förstås, och den fantastiska organisation runt det hela är att imponeras av. Rätt förvaltat kan det här ge många sköna kronor till Motala kommun i många år, fel förvaltat tar det slut. Det har hänt på andra platser, typ Sjealland där organisationen inte direkt är så "på".

I depåerna kan man få mycket gott Zoegas kaffe, bananer, söta bullar (inte min favorit men det finns ju "bars" som man kan ta med själv), saltgurka, bananer, blåbärssoppa, energidryck, bananer, mm. Där jobbar lokala innevånare i alla åldrar och alla är på gott humör. Flaggvakter som står och fryser runt banan (ja, man fryser på natten när det är 5+ och fuktigt) och hela tiden följebilar som cirkulerar - med andra ord tryggt, vänligt och peppande!

Ont i rumpan? brukar vara en vanlig fråga. Jag vet inte. Några har nog problem med det, och jag har det säkert själv också. Det är bara det att det skiter man i när man är i mål. Det spelar ingen roll. Så kul är det, och så skönt är det att testa vad man klarar. I min värld. I andra världar är vi idioter, som en av de lokala förmågorna (en av dem som har druckit lite för mycket lite för många gånger) på torget i Motala sa: Cykla runt Vättern, vilka djävla idioter! Jag tycker väl att man ser lite för lite av världen när man sitter mesta tiden på en parkbänk, men vi är ju olika.

Jag hade iof ett problem som var lite jobbigare i år, tack vare min enorma sociala förmåga och min när det gäller planering lika enorma oförmåga. Jag höll på att somna flera gånger i sadeln, efter stoppet i Hjo där man får lasagne. Nu kunde jag inte äta så mycket lasagne (är ju lite ovant sådär kl.04.30 på natten spik nykter och det är ju inte varje vecka man cyklar den tiden heller...) och jag hade dessutom ätit pastabuffé två gånger under dagen. Där själva pastan var på väg att upplösas till en puré av nåt slag, al dente är inte Motalakockarnas grej tydligen.

Jag hade klivit av loppet om det inte hade gett med sig, men jag piggande till och sen blev det bara bättre och bättre ju närmare Motala jag kom. Jag var oförskämt pigg och körde om, och körde om. Och blev omkörd, men nu finns det ju de som kör på runt 8 timmar... Jag landade på 13.27, vilket är mitt eget lilla rekord och som jag är väldigt nöjd med. Och nu finns det något att slå för mig nästa år. (Jag menar inte 8 timmar!) För det blir ens egen lilla tävling, detta som är ett LOPP och inte en tävling. Enligt andra skandinaver i cykelsvängen, som jag har pratat med, så upplevs inte svenskarna som särskilt noga med vilken tid man kör på. Själv tror jag ju att danskarnas fokus skulle vara ölen de får i mål, eller norskarna att "ha det göj". Finnarna vet sjutton, deras fokus ska jag nog inte ge mig in i att spekulera om. Islänningar, hm, cyklar de?

Jag träffade en italienare när vi satt på gräset och käkade pastasalladen (vem kom på pastasallad förresten?) och drack lättölen man får när man gått i mål. Han hade samma cykelmärke som mig, en ovanlig cykel på dessa breddgrader, men väldigt bra. Hans var förstås i karbon, och jag försökte byta, men...nu gillar jag ju min sambo såpass mycket och har haft del speciella uplevelser med "honom", så den vara kvar. Han skulle aldrig cykla mer sa han. Har hört det förut och de kommer tillkabaka, år efter år, sa en annan lokal förmåga.

Nu är det några lopp kvar inplanerade, och så turen Sthlm - Dorotea då, alternativ bil Sthlm - Laxsjö, cykel Laxsjö - Dta m jag är less på trampandet eller har kroppsliga krämpor. Logistikproblem angående packning där, men borde kunna lösas. Jag ska i alla fall inte ha den på cykeln. Käre farbror i Sandviken kanske kan låna ut ett par kalsonger när jag kommer dit?

Och livet går vidare, medan jag är helt ute och cyklar.

Kommentarer

Postat av: Juno

Publicerad 2008-06-16 18:00:42

åh, det där är väldigt hurtigt av tant. barbamamma är imponerad! själv ser jag bara fram emot att kunna GÅ normalt inom ett par veckor...

Postat av: tant

Publicerad 2008-06-16 20:05:04

Ja, det är nåt att se fram emot :) Själv håller jag mig till producerande av svettpärlor och valkar på sittbenen...

Postat av: Gazzah

Publicerad 2008-07-08 08:35:40

Roligt berättelse om din färd runt sjön!

Varför inte starta senare nästa år? Att börja efter 03.30 upplevs av många som att bara gå upp tidigt, och inte (som är fallet om man börja innan) att man ha gått miste om en natts sömn :)

Mår gott

/Gary

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela