TantAugusta

Ålandsresan

Publicerad 2008-03-13 20:27:26 i Allmänt,

Precis hemkommen från Ålandsresa i sällskap med vuxenelever inser jag återigen min medelålder. Min unga medelålder. Kroppen värker efter hård, hög och hastig discodans. Halsen är sårig och hesheten liknar en Jack Danielsdrinkares. Det senare dels på grund av att man fortfarande får röka många av båtens utrymmen men också för att jag pratat och sjungit de få stunder jag inte dansade. Nu är det inte så att jag passade på att börja röka när man nu får det mitt på dansgolvet, men alla andra verkade göra det så luften var tung. 

Andra tunga saker var de tjejer som hånglade grovt på discot inför publik och egen fotograf. Och här är hångla ett kraftigt understatement. Upprörda åskådare fick flinande vakter att stoppa spektaklet - och som gammal garvad medelålders så blev jag nog inte så upprörd som jag borde blivit. Blasé kallas det visst, men det har lyckligtvis inte alla mina elever blivit ännu.

Där, på dansgolvet blev jag som "ung på nytt" och svängde ivrigt mina lurviga. Men inte bara det, jag dansade som en galenpanna - till elevernas stora nöje och glädje. Nej, jag blev inte skrattad åt, bara dansad med. Och svettig i håret, men lösningen på det problemet var handtorken på herrtoan. Ja, den var trasig på damtoan alltså, jag hade inte gått fel. Egentligen var det inte så konstigt att den var trasig, det mesta på båten var ganska sunkigt och skitigt, och kändes i klart behov av renovering. Till och med personalen skulle ha behövt en liten putsning. Men vi var glada att bogvisiret satt fast och festade vidare.

I morse, som blev en ganska sen i morse, vaknade jag till en annan verklighet. I mitt försök att ta mig ner från överslafen (tanterna hade inte sett att det fanns en piffig stege man kunde använda) kände jag hur kroppen protesterade över dylika krumbukter. Stel i alla leder, särskilt de nedan bålen (och betänk då att det är min vältränade del tack vare min stora hobby) och med en diskborste i halsen kom jag mig till slut in i duschen. Skönt, men med ljudankompangemang från grannen som tydde på ett alltför stort alkoholintag och ett djupt intresse av toalettstolens innandöme. Verklighetsupptäckt nr.1.

Sen kommer verklighetsupptäckterna slag i slag: Bingo med klämkäcka ledare på stora dansgolvet som undrar om de 80-åringar som sitter där "skakade rumpan" kvällen före. Tangolektioner. Spelmaskiner. Shopping i spributiken. Buffélunch och buffémiddag . Bufféfrokost. Dans kl.13 till Sven Janssons med Berit. Eller nåt. "Önskelåten" på andra dansgolvet., sjung med! Svagt men dyrt kaffe.

Jag vil inte vara nedlåtande - men låt mig för guds skull aldrig tycka att bingo, spritbutiker, spelmaskiner och hyfsad buffémat på Ålandskryss vara en av mina största stunder som pensionär.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela