TantAugusta

God idé?

Publicerad 2008-05-26 21:11:34 i Allmänt,

Inför stundande skärgårdshelg med väninnorna från förr - från den ljuva bekymmersfria (ja, man glömer så lätt när är till åren kommen) tiden i Jämtland - kom jag på den geniala idén att fixa lunch till någon av dagarna, redan ikväll. Måndagkväll. Så är ju mitt klart, kan ägna mig åt annat under veckan, cykla lite på den nya sadeln som ska provas, ingå i diskussionsgrupp om hur Hornstull ska utformas för en gratis middag+ 400 kr man får ju vara om sig och kring sig i Tants situation, etc, etc.

Försiktig som jag också försöker mig på att vara när det gäller pengar, (se tidigare inlägg ang. uppsägning) så kommer jag på den fina älgfärsen jag fick av mamsen sist jag besökte hemmet. Och så kom jag på piroger. Ve och fasa. Att jag kom på piroger. Kom jag på alldeles försent.

Nu är det så att jag berömmer mig själv om att vara ganska duktig på att laga mat. Ingen stjärnkock, men får till det ibland. Men i min kategori "laga mat" ingår inte bakning. Minnet svek återigen, och kom på också det alldeles för sent, att jag inte har hanterat en vetedeg sedan första halvan av 90-talet.

Den skulle jäsa, och den skulle kavlas. Kavel, var sjutton.... Långt inne i det skåpet som man måste lyfta bort köksbord och stolar för att komma in i. Kavla kavla, hoppsan, allt sitter fast. I mitt nyskurade träbord. Mer mjöl, knåda knåda, kavla, okej. Men ojdå, mjöl överallt,hm nystädat köksgolv, asch vad fingrarna fastnar i allting, klet och smet. Mer mjöl, kavla kavla. Skära i trekanter eller rektangulärer. På med köttfärsröran (som doftar gott!) och försöka vika grejerna till snygga paket. Oj då. De spricker. Liksom löses upp av röran. Grrrrrrrr! Bort med röran ned i bunken igen, mer mjöl på bordet, och knåda knåda. Inkådad röra i degen. Hm. Nu då? Kavla kavla, på med röra. Verkar funka. Gör paket som skulle få tomten att bli väldigt olycklig, och dim sum proffsen att skratta sig fördärvade.

Och de spricker upp igen. Men nu får det väl ändå....!? Sen kom jag på det! Laga med riven ost! Tjoho! In i ugnen, och nu ligger de där, faktiskt ganska fina ( om man har livlig fantasi och lätt attack av grå starr) och nygräddade. Får väl hoppas de smakar bättre än de ser ut bara.

image40 Så här ser de alltså inte ut. Inte ens i min vackraste dröm.

Och under tiden har Sverige gjort ett mål i första halvlek.

Kommentarer

Postat av: Zophie

Publicerad 2008-05-29 12:41:53

Ha ha ha, jag skulle också baka piroger härom veckan! Fast min deg gick inte ens att göra botten av, den hade konsistensen av smörkräm... Det är mycket Bridget Jones över vår matlagning!

Postat av: Tant

Publicerad 2008-05-29 13:27:24

BJ över mycket annat också ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela