TantAugusta

Vänner

Publicerad 2008-11-09 11:34:25 i Allmänt,

Det mesta är möjligt att kategorisera. Även vänner. Började återigen fundera över detta igår då jag hade träffat en av de äldsta. En väninna från "förr", den typen som vet det mesta om en, utom kanske de sista åren då allt gått för fort till och med för mig. Vi insåg att om två år har vi 30års-jubileum. Vaffanhände?? Jag tycker det var igår att vi satt nästgårds krematoriet i Östersund och drack te och funderade över Aspnäs på torsdagen. Det var ett dansställe, numera ålderdomshem och det säger väl en del. Men än så länge är det inte jag och min väninna som sitter där och vår gemensamma känsla är att det är väldigt länge dit.

När jag tänker tillbaka på mitt liv så känns det som det är flera. Flera liv jag levt alltså. Till och med perioderna går att kategorisera. Vissa perioder innehöll fast förhållande (nåja, EN period då!) andra party och för mycket jobb, någon enstaka deppigt martyrskap som är ett strängeligen portförbjudet tillstånd numera. Och så den sista perioden då, hälsobefrämjande klarsynt lyckligt leverne. Där jag själv bestämmer vilka vänner jag vill umgås med och när - om de råkar vilja samma sak vill säga.

För jag har upptäckt att det inte är självklart. Mycket står och faller med att åtminstone en av "parterna" orkar lite mer, hör av sig lite mer, bjuder till lite mer. Annars blir det lätt att man ses över en sax eller en snabb fika för sakens skull. För att man umgåtts under någon av de andra perioderna och då tyckte om det, då ville man samma saker eller åtminstone trodde det. Eller så är det något annat som önskas utöver bara ren vänskap. I den snabba tid vi lever med ett krav om att allt ska vara effektivt så måste vi "göra flera flugor på smällen". Det gäller även mig. Men är det så själsligt uppmärksamt?

Det är då det värmer med vänner från förr som bara vill träffa mig för att de vill träffa mig. Och det är sant - jag har aldrig mått så bra som jag gör just nu. Det enda jag kan önska är att jag hade förstått det jag förstår idag lite tidigare.




Och by the way - Grattis på Farsdag alla pappor - låt era barn få veta
hur mycket ni älskar dem och att de är perfekta just som de är!

Kommentarer

Postat av: Zophie

Publicerad 2008-11-11 09:43:00

I samband med födelsedagar brukar man oftast undra var tiden tar vägen. Igår kom jag däremot på att jag med lite tur (?) skulle kunna leva till år 2100. Jag tror jag behöver de åren för att mogna :)

Postat av: Sånger från nedre botten

Publicerad 2008-11-11 19:07:54

Det där med en av parterna som hör av sig lite mer känner jag igen mig i och när polarna inte hör av sig tillbaka blir jag ledsen och undrar om det är mig det är fel på. Sånt tar mycket onödig tid.

Postat av: Tant

Publicerad 2008-11-11 21:17:15

Zophie - du kan ha rätt i det. Det tar tid att mogna.



Singalong - man ska kanske inte fundera så mycket. Bara göra. Det man känner för.

Postat av: Sånger från nedre botten

Publicerad 2008-11-11 21:44:36

Jo, jag vet, men du vet hur det är.

Postat av: Martin

Publicerad 2008-11-15 10:32:25

Vänner från förr, ja det kanske passar bra att man tar upp kontakten under den rubriken.

Vi kanske ska börja skriva små meddelanden igen?

Jag har ögnat igenom Din blogg och blir lite impad..... som den mansgris jag är spanade jag givetvis in bena. Whow!!!

Postat av: Tant

Publicerad 2008-11-16 01:41:51

Martin - Vilka ben? Mina? Ja, de är faktiskt otroliga! Å gissa vad de ska få jobba nästa år... :)

Postat av: NMJ

Publicerad 2008-12-14 17:00:03

Det där var ett klokt & bra skrivet inlägg om vänner & liv. Känner verkligen igen det där med att man levt flera liv.

Bra blogg, nu ska jag läsa fler av dina inlägg - ha det finfint!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela