TantAugusta

Tänktid

Publicerad 2009-02-28 18:57:35 i Allmänt,




Den upplever jag inte alltid vara av godo. Men det är den nog. Jag läser i en av de nyinköpta böckerna på bokrean om hjärnan och dess kapacitet. Jag skulle verkligen inte handla någon ny bok i år men kom hem med sex stycken. Efter cykelbutik är bokhandel nog det roligaste och intressantaste jag vet att besöka. Idag har jag gjort både ock med stor vinst på välmåendekontot och liten förlust på lönedito. En väldigt bra dag med andra ord.

Känslocentrat, amygdala, ligger längst inne i hjärnan. Det är väl inte så konstigt, att skydda det som påverkar oss mest. Men också talande att det ligger gömt därinne, åtminstone för oss nordbor, som enligt myten har svårt att visa våra känslor. Under min tänktid har jag rannsakat mitt eget "tillkortakommande" när det gäller detta och även andras överfulla ryggsäck med outtalade och icke utlevda känslor. Allt handlar väl om rädsla.

Så hur länge ska vi (läs; jag) gå omkring och vara rädda? När eleverna frågar hur mycket klockan är svarar jag ofta: Den är alltid för mycket. Jag brukar svara det som skämt och jag har ju inte ens en klocka på armen så det är lite svårt att ge ett klart svar. På min arbetsplats väggar finns det dessutom inga. Men jag inser att det ligger en hel del allvar bakom mitt svar. Skruva tillbaka den är inte en lösning. Men förvalta tiden som återstår och göra de val som ger oss det vi vill ha och önskar. Det är väl enkelt?

Kommentarer

Postat av: Ulf

Publicerad 2009-02-28 20:49:29

Bitte, Bra & tänkvärt skrivet! När jag var liten kommer jag ihåg att jag frågade min mamma varför hon aldrig tittade i backspegeln när vi åkte bil (jag satt bak & tyckte om det för då fick vi ögonkontakt). Hon svarade: -Varför ska jag det? Vi har ju redan passerat det jag ser i backspegeln, bättre att titta framåt för att se vad som kommer!

Glömmer det inte och försöker tänka så (känns mer +tivt).

Postat av: Tant

Publicerad 2009-02-28 21:41:30

Ja Ulf, ibland kan så små enkla saker säga oss så mycket. Men vi missar det ofta i sökandet efter större och märkvärdigare svar.

Postat av: Mikael

Publicerad 2009-02-28 22:32:44

Det tjänar inget till att vara rädd för något ännu icke upplevt eller något ännu osagt.

Angående tiden du önskar förvalta så har du ju själv svaret i din egen blogg vad jag förstår, i det avsnitt där du själv beskrivit hur du "tagit dej tid" på din resa norrut.

I mina tankar efter norrlandsresa så undrar jag så många gånger varför jag en gång lämnat den bygd som har svaren på så många frågor..... och svaret på den frågan är att om jag hade stannat kvar så hade troligtvis aldrig alla dessa frågor dykt upp.

Postat av: Tant

Publicerad 2009-02-28 23:54:11

Mikael, du imponerar igen med din klokhet. När ska "vi" få ta del av den mer varaktigt? Blogg?

Postat av: Helena

Publicerad 2009-03-01 19:09:32

Härligt att läsa din blogg som vanligt. Jag har inte hunnit på ett tag, fullt upp med makens 50 års firande. Äntligen tog jag lite av den den dyrbara tiden:)

Häftigt. Spinningledare. Jag blir imponerad av dig. Funderar på vad jag själv gör just nu. Jag jobbar, ja men det gör ju du med. Läser mycket, men inget konstigt med det. vem gör inte det. Planerar för cykelsäsongen,du med. Tiden finns där ute, men vad väntar jag på.... Iallafall, kul att följa dig på vägen genom bloggen, extra kul, jag är ingen van bloggläsare. Nu upptäckte jag att du tycker om att läsa. Vill du ha lästips, jag har det som yrke! BÖCKER.. Jag kan rekommendera en direkt, kanske har du inte hunnit läsa den. Lyckan, kärleken och meningen med livet av Elizabeth Gilbert. En underhållande memoar om allt som kan hända när man tar ansvar för sitt eget välmående.

Vi hörs igen.

Postat av: Tant

Publicerad 2009-03-01 22:07:19

Välkommen när du tar dig tid Helena! Min cykelsäsong är försenad, men kommer väl igång snart hoppas jag!

Postat av: Martin

Publicerad 2009-03-02 18:11:39

Tillvaron blir positivare om man lycka intala sig att det inte finns några "måsten". Det handlar hela tiden om ett aktivt val och förhoppningsvis väljer man väl det som man mår bra av......

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela