TantAugusta

Våga

Publicerad 2009-02-17 11:00:34 i Allmänt,













Våga väga för och nackdelar, lätt är det i vart fall inte. Jag tror att jag har en väldigt dålig förmåga att uppskatta graden av egen fysisk begränsning ibland. Det är egentligen konstigt då jag faktiskt har utmanat den några gånger och därför borde vara ganska klar över hur den fungerar.

Men eftersom man tillåter intellektet att ta över i alla sammanhang så vet man inte riktigt alltid hur man ska göra. I en värld där vi lärt oss alltför tidigt i livet att ständigt trycka undan intuition (refererat till tjafs, ofta kvinnligt, icke vetenskapligt) och känslor (hugaligen, nästan ännu värre) så går man efter den tredje - intellektet.

Igår kväll sa mitt intellekt att jag kommer få mindre i lönekuvertet nästa månad om jag lyssnar det minsta på de andra två. Det sa också att jag kommer att ha väldigt mycket ogjort efter sportlovet. Det sa därefter att jag ju faktiskt har sportlov om en vecka så det kanske ordnar sig? Senare; Du har ju klarat jobba med betydligt värre saker, vad är problemet?

Samvetet hängde på; Du sätter kollega i en större arbetsbörda. Du finns inte där för dina elever. Du är en svag människa.

Jag ringde God Vän. Som säger, du är dum i huvudet - Stanna hemma!

Senare på kvällen läser jag i tidningen I Form om stress och känner en lättnad. Det tragikomiska i detta är att jag till och med håller kurser i ämnet så jag borde veta och leva efter det, alltså borde det inte vara något att ens fundera över.

Så intellektet kom överens med känslan och intuitionen och nu vilar jag i väntan på att kroppen ska vilja igen. Våga känna efter kräver mod och vilken j-vla mes jag är.

Kommentarer

Postat av: Juno

Publicerad 2009-02-19 11:01:59

Är inte så säker på att det handlar om mod. Du vet men du vill inte och därför drar du ut på det, om jag blundar nu kanske det är bort imorgon.



OCH faktum är att om man är duktig på att verkligen koppla av/bort när man väl blundar så kan det vara borta imorgon.



Om det inte är det så blundar man ett sportlov och sen är det förhoppningsvis borta.



Du är som ett mobilbatteri. Laddar du upp ofta så tar du aldrig slut men om du laddar ur helt måste du vänta rätt länge innan det finns full styrka igen.



Nu ska jag sluta försöka låta klok. VILA. Sköt om dig. Det är det enda raka. Och det vet du. Och det vågar du.

Postat av: Tant

Publicerad 2009-02-19 15:53:52

Om man visste vad vila var. Hur är den. Hur gör man. Jag blir ju mer stressad av att vara hemma...

Postat av: Juno

Publicerad 2009-02-20 17:15:49

Blir du stressad av att vara hemma, eller blir du stressad av tanken att du inte är någon annanstans?



Var inte hemma då. Var någonstans där du mår bra. Man får göra något om det ger rekreation.

Postat av: Tant

Publicerad 2009-02-20 19:06:43

Cykla..........

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela