TantAugusta

Hemma

Publicerad 2009-07-18 00:28:11 i Allmänt,


Stekenjokkvägen. En känsla av hemma.




På flygbussen från Arlanda skyndar jag sätta på mig min iPod. De fulla killarna i 35-årsåldern skämtar just som sådana killar gör, som varit från "frugan" en helg. Jag vill inte höra. Det känns konstigt att vara på väg hem. Främmande, hemma.

Hemma har den här sommaren hittills varit en skumgummimadrass hos en kär barndomsväninna i Umeå. Vissa morgnar har vi vaknat i 35 graders värme, sen ätit frukost med jordgubbar, fil och husman. 

Hemma har också varit en övernattningsetta i Dorotea, en sovplats med TV. En andningsplats. Men då har hemma på dagtid varit föräldrarnas lägenhet, med allehanda bestyr som man genomfört frenetiskt. Allt arbete med kroppen skjuter tankarna på flykt.

Hemma var cykelturen genom barndomens trakter. Förbi Vilhelmina och Stenmans konditori, där jag fick min första mjukglass. Aldrig hade jag kunnat föreställa mig att någonting hade kunnat smaka så himmelskt. Den var enorm, den var vaniljgul och den var det närmaste paradiset ett barn kan komma. Jag ville gråta när den var slut, men så otacksam kunde man ju inte vara. Sen förbi Lövnäs, där köptes de fina hemsnickrade köksstolarna. Stalon, som alltid bara varit en bensinmack för mig, var numera verkligen bara en bensinmack. Bielite, minnet av en så lycklig mormor som fick hälsa på sin bror i stugan. Den fina kontakt de höll trots att de inte fick växa upp tillsammans. Saxnäs. Det är ortsnamn jag beskriver. Hemma för någon. Till slut Klimpfjäll och Stekenjokk, det mäktiga och lite skrämmande, men alltid spännande. Karitjärn. Gamla vänner och kokt kaffe. Hemma men främmande. Precis som här, Stockholm, där jag befinner mig nu.

Mest hemma har avdelningen på våning sex på Norrlands Universitets Sjukhus varit. Jag har lärt känna tre olika rum, personalen, olika typer av sängar. Jag har burit lunch och kaffe till tanterna på rummet. Vattnat sloknad blå lobelia på balkongen och hämtat handukar i förrådet. Mutat in olika områden i parken utanför och försökt räkna ut vilka träd som finns där. Räknat andungarna och lättat pustat ut när alla var kvar. Spritat mina händer. Köpt dagstidningen och ätit förskräcklig lasarettsrestaurangslunch. Puffat kudden och bara varit. Mest hemma är här, för här är mamma.

Slutsatsen är att hemma är en känsla, ganska sällan en plats. En plats som varit ens hem är inte nödvändigtvis hemma. Och jag letar. 

Kommentarer

Postat av: Zophie

Publicerad 2009-07-18 19:12:07

Skriv en bok, jag säger bara det.

Postat av: Tant

Publicerad 2009-07-18 20:59:46

Zophie, du gör mig så glad.

Postat av: Juno

Publicerad 2009-07-19 22:11:45

Jag tror inte att hemma någonsin behöver förankras till en plats. Hemma är i ditt hjärta.

Postat av: Mikael

Publicerad 2009-07-27 15:54:55

Som jag sagt tidigare så är jag så glad att jag vet var mitt "hem" finns där kroppen och framför allt själen mår bra men det är långt ifrån alla gånger eller alla dagar jag befinner mej där.

Postat av: Tant

Publicerad 2009-07-27 23:11:07

Mikael - fjällen ter sig mer och mer lockande...

Postat av: olle

Publicerad 2009-08-03 20:36:42

Allvarligt, har du cyklat över stekenjokk???

Vill oxå!

Å så håller jag med föregående talare: skriv en bok!

jag kommer att köpa den

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela