TantAugusta

Balansboll

Publicerad 2009-03-05 17:27:57 i Allmänt,

Den här har jag köpt för att få balans i bålen.





Tom i bollen och utan balans. Så kan livet sammanfattas just nu. Sliter mellan att bry mig och att inte bry mig. Balans och harmoni -  önsketänkande.

Jag kommer ihåg när jag var en liten bestämd och påhittig tjej. Nu är jag stor och detsamma, men hursomhelst så gillade jag att prova gå på lina. De tuffa grabbarna i byn gick på "Åbroern", på räcket och det såg livsfarligt ut. Var det såklart också även om den inte var så hög. Men det var sten vid brofästet. Jag gick aldrig där och jag tror att min höjdrädsla underbyggdes då när jag storögd och imponerad såg deras lekar.

Själv försökte jag knyta ett rep mellan två träd och gå på det. Jag försökte verkligen få fäste i de två stabila hållpunkter som träden utgjorde. Gjorde mitt yttersta för att få en jämn och lagom hård spänning. Jag provade gå men den slaka linan for undan och jag ramlade i backen och fick ont. Som den gången jag provade flyga med hjälp av fem paraplyer, men det är en annan historia. 

Linan blev alltid för slak. Jag var för svag för att få fast den ordentligt. Repet jag fått att leka med var utslitet och för tunt. Ibland var hållpunkterna  för veka. Jag lyckades aldrig träna balansen. Är det därför det är så svårt att hitta den idag?

Kommentarer

Postat av: Mikael

Publicerad 2009-03-05 20:51:33

En fråga?

Varför sträva efter balans när det är vägen dit som är drivkraften.

Balanshjulet i klockan med namnet oro säger allt, stilla oron och klockan stannar.

Postat av: Tant

Publicerad 2009-03-05 22:10:29

Ett svar: En väninna från norr säger att jag bara har två lägen; Full fart eller tvärstopp. Det sista är inte så kul. Så visst har du rätt i viss mån. Men balans behöver inte betyda tvärstopp. Bara skönt (o)rofyllt.

Postat av: Zophie

Publicerad 2009-03-06 09:24:18

Vore det inte alldeles utmärkt om en balanserad kropp också gav ett balanserat liv? Men det är väl åtminstone en bra början...



Postat av: Tant

Publicerad 2009-03-06 09:53:43

Ja Zophie, man glömmer att kroppen och själen är ett. Utan det ena, inte det andra. Men det är som du säger en väldigt bra början.

Postat av: Martin

Publicerad 2009-03-07 20:46:36

Jag höll också på med liknande övningar men jag tror jag bangade åbron. Försökte med att gå på löplinan som var spänd mellan posten och garaget, det lyckades inge vidare heller.

Bäst gick det när jag la ett rep på marken och jag har hållit mig där sen dess... ,-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela