TantAugusta

En tårtbit till?

Publicerad 2010-02-25 19:58:54 i Allmänt,

Senaste tidens leverne har fått mig att fundera, ja - inte så väldigt djupt då - men ändå, över hjärnans kapacitet. Just nu ser jag den som en tårta, med bitar. Eller som kostcirkeln kanske? I alla fall så är inte bitarna så rättvist fördelade. Det hade blivit mycket bråk och gråt om de hade delats på det här viset på barnkalaset när jag fyllde...5? Inte för att jag kommer ihåg nåt eget barnkalas men det var det säkert. Jag minns mest brorsans, det finns så många fina bilder på honom med grädde på nosen och med de otroligt charmiga smilgroparna han hade. Numera har han fyllt ut dem precis som oss andra, som fyller ut rynkorna.

Men det var ju inte det jag skulle "fundra" över. Utan hjärnan. Min är lite överhettad just nu. Men jag tar mina tillfällen till vila - åka tåg är kanon. Sover och snarkar på väg upp till de nära och kära. Men igår när jag skulle gå från jobbet fick jag en underlig känsla av att ha glömt nåt. Jag låste mitt lärarrum och gick en sväng förbi toaletten innan jag skulle ut i kylan och väntan på bussen. Och då kom jag på det! Jackan, mössan och vantarna!

Joråserusåattså...

De minsta bitarna (snålt med grädde, torr och tråkig vaniljkräm, vattnig köpesylt och några sega flagad mandel på toppen) - Fördelade till familj, vänner och träning. Ser ju lovande ut för framtiden. Ensam och olycklig, alla har tröttnat på mig, och cykling på Mallis med tunga ben och hängande tunga.

Halvstora bitar (som en frukttårta men nån dag i kylen, funkar fortfarande men behöver en uppfräschning, några extra jordgubbar kanske?) - Jag sköter fortfarande min hygien, men benen är inte så välrakade. Som det egentligen anstår cyklistben. Skämmes ta mig...

Stora bitar - (Sachertårta. Blir lätt lite för mycket och för sött så man mår lite illa...) C-uppsatsen. Så fort jag får en liten stunds tänktid så dyker den upp. Inte i så klara tankar utan mest som den där tårtbiten man fick när man fyllde 1 år och som mosades till oigenkännlighet.

Största biten (Prinsesstårta, klassiker, funkar alltid och är trygg och säker) - Jobbet. Hur kunde det hända? Men jag har ett flow just nu, det är fantastiskt att se eleverna jobba, vi har stora framgångar och vi har kul! Låt det fortsätta så, men kanske i lite lugnare tempo...

Det får lov att bli smörgåstårta - många lager, många bitar, fördelat jämt - och med ett glas rött! Och så en liten tupplur på det.

Kommentarer

Postat av: Åsa

Publicerad 2010-02-26 15:58:16

applåderar Nu vill ju inte jag komma dragandes med ännu en tårtbit som kräver omsorg och underhåll ... men NÄR ska du skriva din första bok? Eller novell? Artikel då? Det är alldeles lysande, kära tant.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela