TantAugusta

Goddag, jag heter Erik.

Publicerad 2011-05-21 18:21:12 i Allmänt,


Det var det som var meningen. Att jag skulle heta Erik. Det är alltså så jag kunde ha presenterat mig. Man kan ju tycka så här i efterhand att det logiska vore att jag fick namnet Erika istället för Birgitta. Men så blev det alltså inte. Ingen av barnbarnen heter Erik heller. Men jag har hört av folk i byn och av släkten att farfar Erik var en snäll man. Modig måste han också ha varit, som åkte till Amerikat i unga år.

Jag fick veta det en sen kväll när jag var cirka 7 - 8 år. Att det var meningen att jag skulle bli en pojke. Hur stor besvikelsen var när det var jag som tittade fram och ropade tjohejsan vet jag inte, sådant är ju väldigt svårt att veta även om man var med vid själva framkomsten och världshändelsen och hjärnan var både frisk och fin och utan påverkan.

Nu hade man ju kunnat göra ett könsbyte förstås. Men nu är det så att jag gillar att vara kvinna, trots allt det innebär. Som tycker om män. Det är ju i och för sig inget problem, jag hade ju kunnat vara bög. Men det är ju inte helt lätt i en fjällby, även om schlagers var en musikstil som dominerade och de flesta såg ut att komma från en "Brokeback mountain-film".

Vad den givna informationen ledde till, kan jag och alla runtomkring mig bara spekulera i. Men jag har mina aningar om betydelsen av det. Och kära föräldrar där ute, blivande och varande; Låt aldrig era barn få veta att ni kanske ibland önskat att de var någon annan än de är.

Kommentarer

Postat av: "Brokeback mountain"

Publicerad 2011-05-21 22:20:47

Själv skulle jag ha hetat Alf, fast det var ju redan taget av nån utrikeskorrespondent....

Å så lyssnade jag mest på Beatles, innan jag fick min singel av "the hedgehoppers anonymous"

Postat av: Tant

Publicerad 2011-05-21 22:27:30

Då tycker jag att de gjorde ett bra byte, Alf...tycker Martin är bättre på dig. Bra musiksmak hade du också.

Postat av: Åsa

Publicerad 2011-05-22 23:21:14

Jag är i alla fall jäkligt att just du blev du.

Och namnet Erika är det väl fritt fram att byta till om du gillar det... ;-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela