TantAugusta

Män och sånt

Publicerad 2012-04-26 16:25:11 i Allmänt,

När jag klev på t-banan idag så var jag med om en väldigt ovanlig händelse; En man erbjuder sin plats till en kvinna, bara för att hon är kvinna. Hon var inte en äldre dam, inte gravid, inte ens särskilt snygg - bara en vanlig kvinna. Han var förstås inte svensk, och pratade engelska med en liten brytning, så var han kom ifrån vet jag inte. Och han var säkerligen ovetande om vilken ovanlig handling han "gjorde sig skyldig till". Han kan ju inte veta att det i det här landet inte är kutym att lyfta på häcken för vare sig gamla skröpliga tanter, dito farbröder eller höggravida.

Men det fick mig att fundera över jämlikhet. För varför ska han stå, när hon kan? Det är ju hur som helst en fin handling, och han erbjöd sen en annan man platsen eftersom hon inte ville ha den.

Senare upptäcker jag att det i min närhet är en man som fått fördelar som en kvinna inte fått. Mannen, en irriterade energislukande slacker som sällan svettas och bara bryr sig om sina allra närmaste. Kvinnan, en hårt arbetande, lojal duracellkanin som alltid gör det hon ska och mer därtill och dessutom hinner bry sig om andra på vägen. Någon som känner igen scenariot? Hänt förut?

Varför? Jo, för att han är man. Så enkelt är det. Och så förbannat irriterande är det. Men jag står gärna i t-banan jag med, för att jag kan och för att jag orkar. Men jag kommer fortsätta stå och undra över det här med jämlikhet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TantAugusta

Tränar för välmående och för att behålla mina skitsnygga ben. Äter nyttigt men för mycket choklad. Gillar det här med ord, ibland svänger det! Cyklar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela